tirsdag den 12. marts 2013

Weekend på Sentosa island

Så gik den første weekend og Jakob fik overstået sin første arbejdsuge. En uge der bød på nyt job, nyt land og nye kollegaer. Men det var også en uge, der var præget af jetlag, spændthed, sommerfugle i maven, nye indtryk, forvirring, træthed, en total anderledes madkultur (- de propper seriøst fisk i alt, selv i salaten kan man finde bitte små fisk der ligger og stirrer på en!) - samt forgæves forsøg på at forstå "singlish" som er singaporeanernes forsøg på at snakke engelsk (ordene afsluttes ikke helt og der "synges" ofte ´le´ eller ´la´ på sidste ord i hver sætning; fx kunne Jakob slet ikke forstå hvad ekspedienten sagde da han skulle købe 4 æbleskiver (selvfølgelig med fisk inden i) - og hun irriteret sagde for tredje gang: "for for tri dollaaaaaa". Det grinede vi meget af, men det synes hun vist ikke var så sjovt. Hehe..

Nå, men det betød at weekenden var kærkommen, og det var skønt at kunne tilbringe et par fridage sammen hvor vi kunne gå på opdagelse og opleve Singapore.
Lørdag valgte vi at sove længe og spise god slow morgenmad. Herefter tog vi metroen ned til Harbour Front som er den sydlige del af Singapore. Herfra, kan man via en 600 meter lang bro, gå over til den lille ø Sentosa Island som ligger syd for Singapore (man kan også vælge at sejle, køre eller tage svævebanen derover) men vi kunne godt lige overskue at gå de 600 meter derover.

På Sentosa kan man opleve rigtig mange ting; bl.a. ligger Universal Studios herovre, man se verdens største akvarium, opleve delfiner, dase på den sydvendte strand med eksotiske palmer og turkisblåt hav eller tage på junglesafari i et beskyttet naturreservat samt en masse andet. Vi valgte at gå øen rundt, hvilket tog os et par timer. Desuden valgte vi også at se "Underwater World" som er meget lig Danmarks Akvarium. Her kan man opleve fisk og hav-dyr i alle former, størrelser og farver, samt gå i en underjordisk tunnel hvor fiskene svømmer henover hovederne på en. Der var også delfiner og delfinshow, desværre missede vi dette da der var over to timer til at showet startede da var færdige. Bagefter tog vi hjem og slappede af. Dog måtte vi lige købe en paraply på vejen, da himlen åbnede sig og sendte en flodbølge ned over hele Singapore og Sentosa. - Det er noget man skal lære når man begiver sig ud herovre: gå aldrig, som i ALDRIG hjemmefra uden en paraply i tasken. Medmindre du gerne vil blive drivhamrende gennemblødt. For som jeg også skrev i et tidligere indlæg, så kan solen skinne fra en skyfri himmel det ene øjeblik og det næste lyner og tordner det og står ned i lårtykke stråler. Derfor har vi også lært lektien nu og tager fra nu af altid paraplyen med! - Selv alle de fine damer der vimser rundt i byen med lårkorte nederdele og stiletter kan også altid rive en paraply op af deres lille fikse dametaske. Så den lektie er hermed lært.

Søndag brugte vi også på at sove længe.., eller nåh nej, vi valgte faktisk at stå op kl. 7.15 for at løbe en tur sammen i den nærliggende park. Hvis man skal holde ud og løbe i varmen herovre, bliver man enten nødt til at løbe meget tidligt eller meget sent. Så vi valgte den første udgave. Der er rigtig mange trapper i parken, så lårbasserne var godt ømme da vi 40 min efter vendte næsen hjemad. Efter løbetur og bad spiste vi morgenmad og herefter tog vi ud til et indkøbscenter der primært bestod af sportsbutikker. Jakob fandt sig nogle dykkerbriller (- det er nemlig meget vigtigt at kunne se under vandet i swimmingpoolen ;-)) samt et par Nike sko. Jeg var på jagt efter en yogamåtte og en pilatesbold, men fandt desværre ikke noget. Da vi kom hjem spiste vi frokost i det nærliggende indkøbscenter. - Det er også noget jeg lige må fortælle. Ethvert indkøbscenter med respekt for sig selv, har nemlig det man kalder et "Food Court". Food Court ligger oftest i kælderen eller på øverste etage, og her er der "boder" hvor man kan købe sin frokost og aftensmad til lidt billigere penge end på restauranterne og stemingen er også mere afslappet.

Vi valgte at spise på et japansk sted hvor maden bliver lavet på en stor stegeplade foran én mens man spiser. Det var rigtig lækkert, så det er helt sikkert ikke sidste gang vi kommer her. Vi valgte at få stegte svampe og grøntsager, stegt kylling oksekød, samt stegte rejer, suppe og ris. Bagefter var vi meget mætte og kunne derfor heller ikke spise aftensmad senere. Vi handlede lidt ind og da vi kom hjem, dasede vi ved swimmingpoolen og sov lidt til middag.
Så var den weekend gået og hverdagen er begyndt igen... - Det gør den jo også for jer derhjemme, så håber at I får en dejlig tirsdag og god arbejdsuge :-)

Her er lidt billeder fra weekenden:

Boardwalk´en der fører over til Sentosa Island

Kort over Sentosa som viser øens mange seværdigheder

Her ses vi foran Universal Studios sammen med en masse andre turister

Denne løve er et kendt ´varemærke´ for Singapore. Historien omkring den kender jeg ikke helt, så den må I få en anden dag

Palawah Beach

Temperaturen på vandet bliver tjekket -det er pænt varmt (vi manglede lige far Kelds termometer)

Så kom vi til "Underwater World" - de var ret søde de her fisk med kyssemund :-)

På vej ind i `vandtunnelen´

Så er der blæksprutte

Der kigges på fisk.. - eller også kigger de på mig?

Meget stor fisk..

Haj

Selvlysende vandmand

Flere selvlysende vandmænd

Så er undervandsturen slut

Uvejret nærmer sig Sentosa, mon vi kan nå i ly på den anden side?

Der blev gået MEGET stærkt henover broen, så vi nåede lige at komme i tørvejr i sidste øjeblik..(heldigvis i et shopping center så vi kunne købe en paraply)

1. Wauw, det lyder som en skøn, skøn weekend! Både hvad angår mad, motion og oplevelser! Først og fremmest må jeg dog lige kommentere på dit sommeroutfit, der bare får jeres vejr til at stå SÅ MEGET i kontrast til det, vi pt. har herhjemme. I dag har det nemlig sneet fra morgen til aften - suk - foråret må meget gerne indtræde snart!

Sentosa Island lyder fantastisk og helt sikkert en ø, der er værd at besøge flere gange! Billedet, I har kaldt "Haj", er mit favorit, der svømmer nemlig en kæmpe rokke nedenunder - det, synes jeg, er et ret imponerende syn!

1. Hej Mathilde, tak det var det også, altså en skøn weekend :-) Ja, mht. vejret, så er det varmt og solrigt stort set hele tiden. Og det bliver kun varmere fra nu af da vi også går sommertiden i møde herovre.. pyha, kunne godt bruge en kold brise ind i mellem, men sneen slipper jeg gerne godt ;-) men det er da også lækkert, at man ikke skal have andet end sommertøj og sandaler på når man skal ud.

Det gode Haj-billede må Jakob tage æren for, da det var ham der knipsede løs da hajen og rokken kom svømmende. Men tak for kommentaren omkring det!