søndag den 3. marts 2013

Katrup - Amsterdam - Kuala Lumpur (26. feb - 1. marts)

Så er det endelig tid til første rigtige indlæg på bloggen. Vi er nu landet i vores servicelejlighed i Singapore og har allerede fundet os godt til rette.

Men lad os starte ved begyndelsen. Det er jo knap en lille uges tid siden at vi ankom til Kastrup Lufthavn kl. 04 om morgenen. Her mødtes vi med Martin (som Jakob skal arbejde sammen med de næste måneder) og hans kæreste Ania. Begge to er rigtig søde og vi snakker godt sammen alle fire, så det bare dejligt. Martin er fra England og Ania er fra Rusland, så jeg får rigtig øvet mit engelske. Heldigvis er Ania og jeg på samme niveau i engelsk så vi forstår hinanden, selvom vi ikke lige snakker grammatisk korrekt hele tiden ;-). Nå, men tilbage til tjek-in i Kastrup. Det startede rigtig godt med, at vi skulle betale lidt over 5000 kr. i overvægt. Vi skulle åbenbart flyve med Malaysia Airline og ikke KLM som vi først troede, og derfor måtte vi åbenbart ikke have mere end 30 kg med hver (og vi havde 86 kg i alt - så det var en anelse for meget - ups!) - vi troede dog at vi havde omkring 80 kg, men måske var det alle de havregryn og rugbrødsblandinger som jeg absolut skulle have med, der lige gjorde udslaget på de sidste 6 kg. Utroligt så meget der liiiige kan proppes i kufferten i sidste øjeblik - uden at Jakob ser det ;-). Nå men vi fik det hele med og måtte betale ved kasse 1 (dyre havregryn :-/). Martin og Ania skulle dog slippe lidt over 13000 Kr. så vi slap trods alt noget billigere. Vi fløj kl. 06 fra Kastrup og landede kl. 8 i Amsterdam. Her skulle vi vente 4 timer på flyet til Kuala Lumpur. Efter at have travet lufthavnen tyndt og shoppet lidt, indfandt vi os i en af de business lounges som vi havde adgang til fordi vi fløj på business. Det var tiltrængt med et hvil. Her var der lækker morgenmadsbuffet, fri bar, bløde sofaer og stole, internet, aviser + div. blade samt adgang til bad og spa hvis det var det man ville. Vi sprang dog spaen over og hoppede direkte til buffeten, lækkert at få noget god morgenmad. Vi var jo nærmest taget af sted midt om natten, så det var ikke meget morgenmad vi kunne få ned før vi tog hjemmefra. Fik desværre ikke taget nogle billeder fra loungen, men her er lidt andre billeder:

En af de lidt for tunge kufferter - før den blev lukket

Vi fik spændt sikkerhedsselerne og tjekkede at redningsvesten var under sæderne

Morgenmad på flyet fra København til Amsterdam

Mens vi spiste morgenmad brugte vi tiden på at surfe rundt på nettet. Vi blev nødt til at tjekke Malaysia Airlines hjemmeside og fandt faktisk ud af, at de havde ændret bagagereglerne d. 14. feb. i år så vi måtte gerne have flere kg med end vi først troede. Faktisk op til 80 kg til sammen så derfor havde vi kun 6 kg overvægt og ikke 26 kg som først antaget. Jakob ringede til flyselskabet og til Kastrup for at gøre opmærksom på at vi havde betalt for meget. De kunne godt se at det var en fejl, så det ender nok med at vi får en stor del af beløbet tilbage og kun ender med at skulle betale 6 kg i overvægt. Vi har dog ikke fået svar endnu, men vi krydser fingre for at det går igennem, det står jo også sort på hvidt på deres hjemmeside.
Faktisk fik Jakob også spærret sit kort af Danske Bank fordi de kunne se at der var hævet et meget stort beløb i Kastrup Lufthavn og dernæst også var hævet nogle penge i Amsterdam, så han fik en sms i Amsterdam at de havde spærret hans kort grundet mistanke om misbrug. Men der var heldigvis ingen problemer med at få det åbnet igen da han ringede, så det var heldigt.
Nå men endelig kunne vi gå om bord på flyet til Kuala Lumpur, og det var noget af en oplevelse at flyve på business. Man starter med at få serveret en drink før flyet går i luften. Sæderne er lækre og store og kan lægges helt ned i sovestilling, hvilket er virkelig rart. Der er også menukort så man kan vælge mellem retterne. Vi startede med en lille appetizer som var chicken satay (kyllingespyd med peanut sauce), dernæst var der forret som var hellefisk med asparges og brød, til hovedret valgte jeg laksefilet med små kartofler og Jakob noget kylling med ris. Man kunne også få bøf. Jeg fik frisk frugt til dessert og Jakob en cheesecake, så det var helt mums :-) Herefter var de første 2 timer gået ud af de 12 timer og 10 minutter som flyveturen tog. Efter vi havde spist så vi film og herefter blev lyset slukket så de på den måde opfordrede folk til at lægge sig til at sove, så man på den måde også kunne vænne sig til tidsforskellen. Vi var jo nærmest lige stået op, men kunne dog godt bruge en lur. Tror måske at jeg sov en time, men herefter kunne jeg ikke sove ret meget, jeg prøvede, men kunne kun hvile.. Jakob fik sovet omkring 4 timer i alt. Der var noget turbulens, men heldigvis mest "rumlen" og ikke så mange "rutchebane-ture" - hvilket er det værste.
Nå men efter de 12 timer og 10 min var gået, landede vi så i Kuala Lumpur Airport kl. 7 om morgenen, herefter tog vi en taxi til hotellet, hvilket tog en time. Da vi ankom til hotellet ca. kl. 9 var værelserne ikke helt klar, så vi måtte vente i halvanden time. Jeg havde så meget jetlag at det næsten ikke var til at holde ud, så da vi endelig fik værelset tog vi hurtigt et bad og lagde os til at sove. Herefter sov vi omkring 3-4 timer og skulle gøre os klar til at gå ud og spise med den gruppe af Carlsberg folk som Jakob og Martin skal arbejde sammen med de næste par måneder, det var en meget blandet flok af europæere og asiatere. Vi tog en taxi ind til centrum af Kuala Lumpur hvor vi spiste på en meget traditionel malaysisk restaurant. Der var meget fisk (bl.a. hajfinne) og noget andet underligt som man fik helt ondt i maven af at kigge på, så det prøvede jeg ikke. Der blev drukket øl - meget øl (Carlsberg selvfølgelig) som blev serveret af små asiatiske piger der vimsede rundt i hvide lårkorte Carlsberg kjoler - jamen de var da søde, var de ;-) Efter middagen skulle vi på bar og drikke flere øl. Kl. 23 kunne Ania og jeg endelig lokke drengene med hjem, vi havde også så meget jetlag, at vi var ved at knække sammen af træthed. Så vi gik på hovedet i seng da vi ankom til hotellet igen.

Forret i flyet mod Kuala Lumpur

Selv på det lille flytoilet var der skabt lidt hygge med lidt friske blomster

Martin og Jakob som valgte at køre samme stribede tema den dag