fredag den 22. marts 2013

Så blev der bagt..

Noget af det som Jakob og jeg altid savner som det første når vi er ude at rejse, det er altså rugbrød. De bager meget lyst brød herovre, men altså ikke noget der har skyggen af rugbrød eller kerner i sig. Derfor har jeg jo ikke taget to rugbrødsblandinger med for ingenting. Så torsdag skulle der bages.

Jeg havde i et par dage forinden været på jagt efter en rugbrødsform, men da jeg ikke kunne finde nogen, ville jeg prøve kræfter med at bage rugbrødsboller i stedet. Jeg fandt noget økologisk mel i vores lokale supermarked som jeg kunne spæde dejen op med. Nødder og kerner har de en del af. Så jeg kogte noget øko perlebyg, hakkede en masse forskellige nødder og fandt både gule og brune hørfrø, samt sorte og hvide sesam som jeg også puttede i dejen. Det skulle jo være grovboller a la Sofie, så jo grovere des bedre og som altid, er opskriften lavet slum. Jeg puttede også to æg i dejen.
Da der ikke findes nogen form for skåle i vores køkken måtte jeg slå dejen op i den største gryde jeg kunne finde. Men det gik også fint og da dejen havde hævet et par timer, var det tid til at forme bollerne. Der blev også lige til 4 små mini-rugbrød. Ovnen blev sat på 200 grader og da den havde varmet op var det tid til at putte de penslede grovboller ind i varmen.
Men ak, 15 minutter efter begyndte der er lugte voldsomt brændt og da jeg til min ærgrelse lukkede ovnen op var bollerne helt hårde og sorte på toppen.. - hvad pokker havde jeg gjort så galt? Jo, jeg havde såmen sat ovnen på grill! Flot! - Så de boller som jeg havde kræset sådan om, var blevet grillet i 15 min. Nå men jeg havde heldigvis en plade til, og det gik meget bedre denne gang.
Så da Jakob kom hjem fra arbejde kunne jeg overraske med lune boller til aftensmad. Det blev han glad for, og det var virkelig tiltrængt med noget andet en ris og fisk. Vi nød hver en bid og frøs resten af bollerne ned.

- Det skal lige nævnes, at Jakob natten for inden havde drømt om den årlige pinsefrokost med familien, hvor vi hvert år nyder godt af fasters hjemmelavede surdejsrugbrød med karrysild. Så jeg tror, at det var kærkomment med de her boller, så han ikke skal ligge og drømme om rugbrød om natten ;-). Faktisk blev det rigtig godt med alle de nødder og kerner. Så det kan jeg varmt anbefale at gøre.

Vi tager på en lille ø-tur i dag, men mere om det en af de kommende dage. God lørdag til jer derude. Måske der skal bages i dag?

Bollerne inden de blev sat i ovnen
 
De lidt hårde boller efter de var blevet grillet ;-)
 
Så lykkes det med anden pladefuld boller
 




2 kommentarer:

  1. Super fine billeder du (I) har taget til bloggen. Det ser ud som om I nyder varmen og naturen. Kram Line

    SvarSlet
  2. Tusind tak Line :-) Åh ja, vi nyder det rigtig meget. Dog er temperaturen i dag allerede oppe over 34 grader, hvilket er en anelse for varmt at være ude i længere tid af gangen. Men skønt at have sandaler på hele tiden! Håber det går godt derhjemme. Knus herfra

    SvarSlet