tirsdag den 19. marts 2013

Hverdagsgøremål og weekendturister

Så blev det tirsdag og vi har foreløbig været 19 dage her i Singapore. Hverdagsrutinerne er så småt begyndt at indfinde sig og det føles ikke længere som om vi bare er på ferie. Jakob er også begyndt at vænne sig til sit arbejde og fortæller at han er glad for det. Dagene er sjovt nok også begyndt at gå langsommere (det er de jo nok ikke, men det føles bare lidt sådan for mig :-) - Men det er måske nok egentlig meget godt at komme lidt ned i gear og give sig tid til at lave de ting man ellers ikke har tid til derhjemme. Jeg er fx begyndt at læse hver dag (hvilket jeg ikke har gjort
siden jeg var teenager) og jeg har næsten afsluttet den første bog; en rigtig kærlighedsroman som jeg fik af min mor inden vi tog afsted. Den handler om en distriktssygeplejerske der flytter på landet med sin 2 årige søn og finder kærligheden i den lokale landsbylæge.. - evig romantik, men rigtig hyggelig og letfordøjelig at læse.

De fleste morgener svømmer eller løber jeg, enten alene eller sammen med Jakob. Jakob har god tid om morgenen og tager først hjemmefra omkring 9-tiden, så det er dejligt at have lidt tid sammen der. Ellers bruger jeg ret meget tid på min yoga. De kender mig efterhånden ret godt nede hos Yoga Movement. Måske fordi jeg er der næsten hver dag, men det er dejligt, for jeg føler mig rigtig velkommen der.
Ellers tager jeg metroen rundt til forskellige dele af byen og udforsker Singapore lidt på egen hånd og tager billeder af de sjove og finurlige ting jeg møder på vejen.
Der skal jo også handles ind, så det bruger jeg også lidt tid på. Især fordi jeg skal gå hjem med indkøbene, så jeg kan ikke have så meget af gangen som hvis jeg havde min cykel, den savner jeg nu altså lidt. Rengøring skal jeg jo ikke klare, men tøjvask skal da også lige nævnes som et af hverdagens gøremål. Især fordi det føles som den største luksus i verden at have en vaskemaskine og kan vaske tøj præcis når man har lyst! Det er virkelig lækkert ikke at skulle booke tid i en vaskekælder en uge før man vil vaske, for derefter at stå med 20 kg tøj der skal vaskes på én gang. Så det nyder jeg virkelig, at jeg ikke behøver at gøre her :-) Vi har også en opvaskemaskine, men den har vi faktisk ikke brugt endnu. Sjovt nok, det troede jeg ellers vi kom til. Men vi er jo vant til at vaske op i hånden derhjemme, så det virker bare stadig naturligt at gøre. Vi bruger dog heller ikke så meget service ad gangen, men det kunne da godt være at vi skulle have købt nogle opvasketabs og vænne os til den luksus også.

Nå men det var weekenden jeg kom fra. Den brugte vi på at lege turister endnu engang. Dog ville vi tage det lidt mere stille og roligt, for Jakob havde de sidste par dage op til weekenden været sløj og døjet med noget snot, feber og hoste-halløj, hvilket der vist er mange der døjer med for tiden herovre.
Så lørdag sov vi længe og kom først ud af døren ved middagstid, herefter tog vi metroen til Singapore Botanic Garden. Nu fik jeg ikke set den i onsdag, så det kunne Jakob og jeg passende gøre sammen. Det er en dejlig stor og grøn oase der ligger lige i udkanten af byen. Et rigtigt åndehul væk fra byens larm og virvar. Her er der grønne træer, palmer, blomster og store græsarealer hvor folk valfarter til i weekenderne for at tage på udflugt med familien. Singaporeanerne bruger haven lidt på samme måde som københavnerne bruger Frederiksberg Have derhjemme.

Søndag sov vi endnu engang længe og tog herefter ud til Marina Bay som er den sydøstlige del af Singapore. Her ligger Marina Bay Garden som er en virkelig flot udformet park med planter, træer og blomster i alle afskygninger. Midt i det hele ligger der en tropisk jungleskov i en slags drivhus, det valgte vi dog ikke at se den dag. Men det skulle vi måske have gjort, for ligesom vi skulle til at tage hjemad igen, blev vi fanget i et frygteligt uvejr. Det rammer os åbenbart hver weekend :-). I over 1 time måtte vi stå i ly under et turistinfo-område. For det lynede og tordnede og regnede så kraftigt at man ikke kunne se mere end få meter frem for sig. Men selvom det regner og tordner er det stadig vildt varmt, så vi frøs ikke. Men uvejret drev som altid over igen og vi så herefter resten af haven før vi vendte snuden hjemad igen.
Vi var hurtigt forbi "Little India" som er et indisk område i Singapore. Der var ikke et særlig rart sted at være og folk stirrede sådan på os, så vi tog hurtigt væk derfra igen.
Om aftenen valgte vi at tage ud og spise på en helt fantastisk mexicansk restaurant. Her har vi været før sammen men Jakobs kollegaer den første lørdag vi ankom. Det er et virkelig godt sted hvor man sidder i en dejlig lukket gårdhave og føler at man er lidt væk fra byens dynamik. Vi blev dog overrasket af en række sækkepibespillende mænd som åbenbart skulle give koncert lige netop den søndag fordi det var Skt. Patricks Day. Det var temmelig højt, så vi rykkede ud til den bagerste gårdhave i stedet så vi igen kunne snakke sammen.
Så gik den weekend og hverdagen er begyndt igen. Håber at I har det godt derhjemme.

Her er lidt billeder fra weekenden:

Singapores Botaniske Have

Find Jakob

Find så Jakob nu..
 

Man må godt tage sin hund med i haven. Man skal dog huske at samle deres poo op, som det så fint er illustreret
 
En fin lille sti
 
Aftensmad lørdag hjemme i lejligheden - blandet salat og tigerrejer stegt i ingefær og chili, og det aller sidste stykke rugbrød.. snøft :(
Marina Bay Garden som vi besøgte søndag
 
Frokosten som blev indtaget i Marina Bay Garden
 
Jakob foran Marina Bay Sands Hotel
 
Aftensmad på den gode mexicanske restaurant
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Hmm... med hensyn til den der bog, lille skat, så skal du altså ikke få nogen gode ideer :) Dog undtagelsesvis, hvis jeg bliver valgt som doktormanden!

    Spøg til side, en anden kommentar er at jeg lige smutter forbi supermarkedet og køber nogle opvasketabs, så vi kan indvige vores opvaskemaskine. Det skal udnyttes at bo i 100% luksus (fordi jeg faktisk bliver sat til at vaske op en del)...

    P.S. Kunne være at jeg skulle lave et Carlsberg indlæg om arbejdet som adspredelse til den mere eksotiske beskrivelse fra Sofie. Opfordringer modtages gerne, men vær beredt på fuld skrue på marketingsfronten (hmm... måske bloggen kunne blive sponsoreret af den vidunderlig drik fra de gyldne haner - er det ikke det, som blogs normalt bliver??)

    SvarSlet