onsdag den 10. april 2013

Dyr med dyr på..

Okay, Singapore er en dyr by at bo i på mange områder. Men dagligvarer er en klasse for sig, hvilket nok er fordi, at de får stort set alle deres varer importeret. Men at nogle af deres økologiske varer er så helt afsindigt dyre, det er mig nu alligevel lidt uforståeligt: 10,11 $ (47,37 Dkr) for en lille bitte rød peberfrugt! Hvem køber det?? Den skal i hvert fald nydes i meget små bidder da..

 
 
Jeg køber gerne det meste af vores mad økologisk, og undgår især frugt og grønt fra Kina som ikke har nogle særlige restriktioner for brug af sprøjteskifte. Det bliver så desværre til en lang række fravalg mens vi er herovre, fordi det ligesom denne peberfrugt, er svimlende dyrt.
Andre eksempler er økologisk broccoli som koster 12 $ (56 Dkr), 500 gram øko gulerødder for 11 $ (52 Dkr). ½ rødkål (ja man kan købe halve kålhoveder) for 14 $ (66 Dkr) - De må være dyrket i himlen!
De økologiske æbler kan jeg dog godt være med på som kan fås til 4,5 $ (21 Dkr) for 1,5 kg, 2 store øko majs kan fås til 3 $ som svarer til 15 Dkr... de smager virkelig godt. Bananer, ingefær, asparges, bønner og agurker er også til at være med på. Heldigvis har vores lokale supermarked også et stort udvalg af økologiske tørrede bønner, kikærter, nødder mv. Så her bliver en stor en af madbudgettet lagt (nok mere til min fornøjelse end Jakobs. Men nu er det mig der bestemmer når jeg handler ind ;-) Ej Jakob er heldigvis ikke så svær at gøre tilfreds og bliver bare glad hvis jeg en gang imellem laver noget mad til ham, ikke også min skat??) Tit er det faktisk meget billigere at gå ud og spise, så det gør vi også en del. Og så er vi glade for vores havregryn som både spises til morgen og aftensmad nogle gange. :-)
Hov glemte helt at nævne mælken, som også er noget helt for sig. Det gælder sådan set både den konventionelle og den økologiske. 1 liter økologisk mælk koster 10 $ (47 Dkr)  mens 1 liter konventionel mælk kan fås til 25 Dkr.
Så aldrig aldrig brokke sig over at den økologiske mælk i Danmark er dyr igen :-)
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar