onsdag den 15. maj 2013

Lidt fra hverdagen her i Singapore

Nu er det ikke ligefrem hver weekend at vi tager på de store ture ud af huset. Sidste weekend tilbragte vi fx med afslapning her i Singapore og legede turister endnu engang :-)

- Det er er sjovt, det der med at ´lege turister´, for nu har vi efterhånden været her så længe, at vi ikke rigtig er turister mere og derfor ikke rigtig gider se de der typiske turist-ting mere. Midtbyen har vi fået nok af at befinde os i (vi bor trods alt også lige midt i mekka af det hele :-) Men det betyder så også, at vi rigtig gerne vil bruge vores fridage sammen på at tage lidt ud af byen og udforske de lidt grønnere områder som Singapore jo også byder på.

Lørdag havde vi planlagt en lille vandretur som jeg tidligere har gået med SWA. Vi stod vi tidligt op, for at undgå den værste hedebølge midt på dagen, og var derfor allerede ude af døren kl. 9.
Vandreturen startede vi nede omkring Mount Faber (den sydvestlige del af Singapore) som også er der, hvor Den Danske Sømandskirke ligger. Her gik vi i et dejligt naturskønt reservat, op og ned af bjerget på forskellige stier og trapper. Der er også det man kalder "tree top walk", hvor man går på nogle broer igennem skoven. Vi gik i 3 timers tid og endte vores tur i en park hvor der i dagens anledning var stillet op til et bryllup. Ih det var fint :-) Så var klokken også blevet lidt over 12 og temperaturen var vel oppe omkring 40 grader. Da vi havde drukket alt vores vand og tilmed også var gennemblødte af sved, besluttede vi os for at gå til den nærmeste metrostation og vende snuden hjemad igen. - Jeg kan godt fortælle jer, at det bare er den STØRSTE befrielse at komme ned i den kolde aircondition i metroen. Det føles helt og aldeles som en kold dukkert efter man har vandret rundt i timevis i bagende sol.. - de små glæder har også ret :-)
Da vi kom hjem og havde fået frokost, var det på hovedet i poolen og plaske lidt rundt inden jeg senere på eftermiddagen viste Jakob Singapores største boghandel.. Fik desværre ikke taget nogle billeder herfra. Men det minder nok allermest om et rigtig rigtig stort bibliotek, bortset fra, at alle bøgerne er til salg. Jeg tror man kan købe alle bøger i verden her! Ej, det passer ikke helt, for jeg har ikke fundet nogen danske bøger ;-) Indtil videre har jeg været dernede 3 gange, blot for at snuse lidt rundt og finde nogle bøger som jeg vil tage med mig hjem. Men jeg vil udvælge mig de bedste, for det går nok ikke at have overvægt med hjem (selvom vi ikke har havregryn med denne gang ;-) - Jeg tænker, at jeg vil finde mig nogle gode bøger omkring yoga, meditation og sundhed. Jeg har allerede købt to, men mon ikke der er plads til en lille bitte bog mere.. ;-) Bøgerne her i Singapore er en anelse billigere end derhjemme. Både fag- og skønlitteratur kan fås fra omkring 100-250 kr.

Søndag var bare en flader-dag. Efter en løbetur om morgenen, dasede og læste vi ved poolen. Herefter tog vi ned og spiste frokost på et salatsted der ligger med udsigt udover vandet og øen Sentosa som ligger syd for Singapore. Om aftenen spiste vi aftensmad med nogle af de andre danskere som vi har mødt herovre. Vi mødtes i Little India og spiste på en lille lækker og meget lokal restaurant. Retterne kostede mellem 20-30 kr, så det var meget billigt.
- Søndag er bare ikke den sjoveste dag at være lyshåret pige i Little India, det er nemlig "mændenes dag". Tror overhovedet ikke vi så en eneste kvinde eller barn, kun meget mørke indiske mænd... Det var som at være i Indien :-) Som jeg har skrevet før, så stirrer de meget på én når man kommer gående som udlænding (og specielt som lyshåret!) i Little India, og denne søndag var ingen undtagelse! Men de gør ikke noget, de kommer ikke engang med kommentarer til én. På den måde føler man sig tryg nok alligevel, så det har ikke skræmt os helt væk. Den bedste indiske mad er altså også at finde i Little India, så vil man have den, så må man tage hertil :-)

Ellers går hverdagen som den plejer. Den kommende weekend tager vi på en sidste lille ø-tur. Denne gang til en lille Malaysisk ø der hedder "Tioman". Det skulle være en skøn lille uspoleret ø med gode muligheder for at snorkle. Så det er vi lidt spændte på.
Mandag får vi besøg af et vennepar fra DK som er på rundrejse her i Asien og derfor kommer forbi os og bor et par dage. Det bliver super hyggeligt med endnu et visit hjemmefra, så det glæder vi os til.

Håber at I alle har det godt derhjemme. Her er et par billeder fra weekenden:






 




 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar