torsdag den 23. maj 2013

En tur til Paradis..

Så er vi kommet hjem igen, efter vores sidste get-away som denne gang gik til den lille Malaysiske ø Tioman. Tioman er en lille paradis ø; 39 km lang og 12 km bred. Så det er omtrent samme størrelse som Singapore. Jeg ved ikke hvor mange der bor på Tioman, men det kan bestemt ikke hamle op med Singapores befolkning på 5-6 mio.

Vi tog afsted fredag og kom hjem søndag. Vi havde overvejet flere forskellige transportformer på vejen derop. Faktisk havde vi booket en taxi der kunne køre os hele vejen fra vores lejlighed her i Singapore op til den Malaysiske færgehavn Mersing, denne tur ville tage ca. 2,5-3 timer. Fra Mersing skulle vi så sejle i 1,5 time til hovedbyen på Tioman, hvor vi igen skulle sejle et kvarters tid før vi ville ramme resortet. Vi havde hørt fra flere andre danskere, at denne tur snildt kunne tage 6-7 timer pga. langsom trafik og ventetid ved færgehavnen fordi tidevandet bestemmer, hvornår færgen kan sejle. Så vi overvejede frem og tilbage, om vi ville tage denne køre- og sejltur eller om vi skulle vælge en anden løsning. Den eneste anden løsning var, at flyve direkte til Tioman med et lille propelfly. Flyveturen ville godt nok blive en tand dyrere end køreturen, men så ville vi også allerede lande på Tioman 40 min efter afgang herfra Singapore. - Jeg er godt nok ikke glad for at flyve, og da slet ikke i små propelfly :-/ Som regel vil jeg gerne gøre alt for at undgå at flyve, og så hellere vælge en længere transportform. Men transporttiden taget i betragtning valgte vi dog flyveturen...

Så da vi fredag stod i Singapore lufthavn og skulle til at boarde flyet, prøvede jeg at bevare roen, selvom jeg godt nok synes at det lille fly lignede noget fra forrige århundrede..
Men overraskende nok, havde vi en rigtig fin flyvetur til Tioman, dog med let turbulens. Sådan en lille flyver kommer nemlig ikke så højt, at den flyver over skyerne, men sådan set lige igennem alle skyerne, og det kan mærkes skal det hilses og siges. Så vi havde da et par enkelte rutsjeture. Men det gik og vi kom helskinnede ned på jorden igen efter 45 minutters tid :-)

Lufthavnen på Tioman var i en kategori for sig. Det kan nok sammenlignes lidt med Ringsted flyveplads (hvis nogle af jer har været der) bare i en lidt mere eksotisk udgave med bjerge og palmer rundt om. Ankomsthallen (hvis man kan kalde den det) var bare en lille slags overdækket terrasse og bagagebånd var der ikke noget af, man tog nærmest selv sin kuffert ud af flyveren. Det var lidt sjovt, men også meget hyggeligt :-)

I lufthaven blev vi hentet af en gut, som skulle sejle os til det resort som vi skulle bo på. Sejlturen tog ca. 15 min. Vi ønskede dog næsten, at det ville vare lidt længere. Det var nemlig så smukt at sejle forbi den eksotiske natur som Tioman besidder og ikke mindst bare beundre det turkisblå vand og det smukke koralrev vi sejlede forbi. - Man blev helt glad i maven!

Vi havde valgt et lille resort som var ejet af en brite der kom til Tioman for 18 år siden. Da han kom til Tioman var han solgt med det samme, da han så den lille bugt hvor resortet nu ligger. Han fortalte at han følte en enorm fred sin krop da han så stedet første gang og hvis han havde det sådan, måtte andre også kunne føle det samme. Og det skal siges, at det kunne vi :-)
Resortet var så hyggeligt. Med bare 10 værelser og plads til 20 gæster følte man slet ikke at det var turistet, men nærmest at man var kommet på besøg hos nogen hvor man bare skulle holde ferie og slappe af. Det var en sjov følelse. Der var hverken internet, fjernsyn eller andre teknisk gejl, men derimod den fineste lille hvide sandstrand og det smukkeste koralrev, som man bare kunne vade direkte ud i fra stranden. I baggrunden var der den mest fantastiske natur med bjerge, skov og palmer. Men det bedste af det hele var, at det bare var så uspoleret. Noget helt andet end Krabi hvor vi var sidst, selvom det også var en skønt skønt sted.

Vi nød virkelig weekenden i fulde drag og lavede ikke så meget andet end at nyde stedet, naturen vandet, dyrene og hinanden. Lørdag gik vi en tur på 3 timers tid til et vandfald hvor man kunne bade. På vejen kom vi igennem en fin lille landsby, hvor det føltes som om, at man blev kastet 100 år tilbage i tiden. Alt her var virkelig primitivt, men alligevel så fredfyldt og roligt. Ellers brugte vi tiden på at snorkle så meget som muligt. Vi fik set alverdens farverige fisk og det smukkeste koralrev samt to store havskildpadder. Det var en kæmpe oplevelse! Der er mange der tager til Tioman for at dykke, men da ingen af os har dykkercertifikat må dette vente til næste gang. Men er sikker på, at det er et sandt paradis for dykkere med den bid af koralrevet som vi så.. Det er smukt med smukt på!
Søndag var det allerede tid til at vende snuden mod Singapore igen. Flyveturen hjem gik også rigtig fint uden nogen som helst form for turbulens.

Vi nærmer os Tioman

Landingsbanen på Tioman

Den lille flyver vi fløj med

Bagageudlevering

Lufthavnen set udefra

Lidt smukke billeder fra vores sejltur hen til resortet

Solnedgang

Vores resort set fra søsiden

"Vores" strand -ude for enden af badebroen ligger koralrevet hvor vi snorklede

Lidt billeder fra vores gåtur om lørdagen

Vi kom til en lille landsby - dette var det offentlige toilet

Fint pink hus med palmer og bjerge i baggrunden - her flytter vi til når vi bliver gamle!

"Dragon Horn" hedder dette bjerg som Tioman er kendt for

Sofie studerer myrer der kravler op af en meget høj træstamme

Jakob bader i vandfaldet vi kom til

Udsigt fra restauranten om aftenen

Udsigt fra flyveren på vej hjem fra Tioman

Vi skulle lige have de sidste billeder med af den smukke strand

Man kan lige skimte koralrevet i det turkisblå vand

Bye bye smukke ø... vi ses forhåbentlig igen :-)

Jakob og jeg var helt enige; dette måtte bestemt være paradis og når vi engang skal herfra, vil vi tænkte tilbage på dette fantastiske sted som det allersidste inden vi lukker øjnene..